Nieznośna lekkość bytu Milan Kundera Książka
Wydawnictwo: | WAB |
Rodzaj oprawy: | Okładka broszurowa ze skrzydełkami |
Liczba stron: | 384 |
Format: | 12.5x19.5cm |
Szczegółowe informacje na temat książki Nieznośna lekkość bytu
Wydawnictwo: | WAB |
EAN: | 9788377479100 |
Autor: | Milan Kundera |
Tłumaczenie: | Agnieszka Holland |
Rodzaj oprawy: | Okładka broszurowa ze skrzydełkami |
Liczba stron: | 384 |
Format: | 12.5x19.5cm |
Data premiery: | 2010-01-27 |
Język wydania: | polski |
Podmiot odpowiedzialny: | GRUPA WYDAWNICZA FOKSAL Sp. z o.o. Marszałkowska 116/122 00-017 Warszawa PL e-mail: [email protected] |
Podobne do Nieznośna lekkość bytu
Inne książki Milan Kundera
Inne książki z kategorii Powieści i opowiadania
Oceny i recenzje książki Nieznośna lekkość bytu
"Nieznośna lekkość bytu" autorstwa Milana Kundera to powieść wydana w 1984 roku, której akcja rozgrywa się w okresie Praskiej Wiosny 1968 roku, a główne role odgrywają dwie kobiety, dwóch mężczyzn i pies. Każde z nich jest zagłębione w swoje własne życie, zmagając się z ciężarem, jakim jest byt. Kundera w swoim dziele stawia pytanie: "Czym powinniśmy się kierować? Ciężarem czy lekkością?". Poprzez metafory ciężaru, autor zwraca uwagę na dramatyczne sytuacje w naszym życiu. Mówimy, że coś stało się dla nas wielkim ciężarem. Albo dźwigamy ten ciężar, albo upadamy pod jego brzemieniem, walczymy z nim, wygrywamy lub przegrywamy. Jednym z bohaterów jest Sabina-kobieta, która opuściła mężczyznę, ponieważ tak chciała. Czy on ją prześladował? Czy próbował się na niej zemścić? Nie. Jej dramat nie polegał na ciężarze, ale na nieznośnej lekkości bytu. Kundera twierdzi, że jego postacie to niespełnione możliwości autora, które stworzył, przez co jest z nimi bardzo związany. Przekroczyły granice, które on sam jedynie obserwował z bezpiecznej odległości. Ta książka jest głęboka, pełna refleksji na temat istnienia i ludzkiego bytu. Kundera, znanym czeskim autorem, udało się stworzyć dzieło, które zmusza do przemyśleń i zastanowienia się nad własnym życiem.
"Nieznośna lekkość bytu" to tytuł, który czekał na mojej półce zbyt długo. Jestem wielkim fanem Kundry, przeczytałem jego siedem innych książek, ale jakoś nie zdecydowałem się na tę. A teraz, po zakończeniu, mogę szczerze powiedzieć, że była warta każdej minuty oczekiwania - a nawet więcej. Nie wiedziałem zbyt wiele o treści tej książki, a kiedy obejrzałem okładkę, myślałem o różnych ryzykownych hipotezach. Czy chodzi o mężczyznę, który lubi nosić damską bieliznę? Czy kobietę z obsesją na punkcie meloników? A może to po prostu trzy różne osoby, które łączy ta bielizna i kapelusz? Teraz wszystko ma sens. I nie mogę przestać myśleć o ekstatycznym krzyku Sabiny! Kundera, znanego z filozoficznych rozważań przeplecionych z erotycznymi wątkami, nie zaskoczył mnie tym razem. Co mnie jednak zaskoczyło, to jak wszystko połączyło się w jedną spójną całość, z postaciami, którymi naprawdę zacząłem się przejmować. Co więcej, poczułem niezwykle ciepłą więź z bohaterami Kundry, co nie zdarzało się wcześniej. I oczywiście nie mogę zapomnieć o Kareninie, psie, który stał się tak samo ważny jak ludzkie postacie. Tak bardzo chciałbym móc z nim pobawić się w aport, wyprowadzić na spacer, pozwolić mu spać na końcu mojego łóżka. Teraz chcę mieć psa! Wróćmy jednak do ludzi. Tomas, jeden z czterech głównych bohaterów, jest wyrazem paradoksu wyborów, które nie są wyborami, działań, których konsekwencje są nieodróżnialne od ich przeciwieństw. Kundera pokazuje nam Sabinę, malarkę, która zastanawia się, czy zostawić obecnego kochanka, Franza, profesora uniwersytetu. Franz jest silny fizycznie, ale jego łagodność sprawia, że Sabina go opuszcza. Sabina żyje zdradą, porzucając rodzinę, kochanków, a na końcu - swój kraj. W kontraście do Sabin, mamy Teresę, wierną żonę Tomasza, która kocha swojego niewiernego męża do granic wytrzymałości. To właśnie jej niechęć do życia na wygnaniu sprawia, że Tomasz wraca do Czechosłowacji, gdzie czeka na niego upadek. Teresa i Sabina to dwie strony medalu, reprezentujące ciężar i lekkość, które w filozofii Kundry oznaczają to samo. Nieznośna lekkość bytu to dzieło Kundry w pełnej formie, nie ma w nim ani jednego zbędnego zdania. Czy stałaby się tak popularna bez erotycznych wątków? Wątpię. Ale to coś więcej niż tylko seks, to prawdziwe dzieło sztuki. Dziękuję Ci, panie Kundero, jesteś absolutnym geniuszem!
Milan Kundera, pisarz urodzony w Czechach, jest najlepiej znany z powodu swoich powieści, w tym "Żart" (1967), "Księga śmiechu i zapomnienia" (1979) oraz "Nieznośna lekkość bytu" (1984). Wszystkie te dzieła prezentują jego skrajny, choć często komiczny sceptycyzm. Od 1975 roku mieszkał na wygnaniu we Francji, gdzie w 1981 roku otrzymał obywatelstwo. Kundera tworzył zarówno w języku czeskim, jak i francuskim. Osobiście dokonywał rewizji francuskich przekładów wszystkich swoich książek, dlatego nie uważa się ich za tłumaczenia, a raczej za oryginalne dzieła. Rząd komunistyczny w Czechosłowacji cenzurował i konsekwentnie zakazywał dystrybucji jego książek w ojczyźnie. Tak było aż do upadku tego rządu w aksamitnej rewolucji w 1989 roku.
Milan Kundera, pisarz urodzony w Czechach, jest najlepiej znany z powodu swoich powieści, w tym "Żart" (1967), "Księga śmiechu i zapomnienia" (1979) oraz "Nieznośna lekkość bytu" (1984). Wszystkie te dzieła prezentują jego skrajny, choć często komiczny sceptycyzm. Od 1975 roku mieszkał na wygnaniu we Francji, gdzie w 1981 roku otrzymał obywatelstwo. Kundera tworzył zarówno w języku czeskim, jak i francuskim. Osobiście dokonywał rewizji francuskich przekładów wszystkich swoich książek, dlatego nie uważa się ich za tłumaczenia, a raczej za oryginalne dzieła. Rząd komunistyczny w Czechosłowacji cenzurował i konsekwentnie zakazywał dystrybucji jego książek w ojczyźnie. Tak było aż do upadku tego rządu w aksamitnej rewolucji w 1989 roku.
"Nieznośna lekkość bytu" to tytuł, który czekał na mojej półce zbyt długo. Jestem wielkim fanem Kundry, przeczytałem jego siedem innych książek, ale jakoś nie zdecydowałem się na tę. A teraz, po zakończeniu, mogę szczerze powiedzieć, że była warta każdej minuty oczekiwania - a nawet więcej. Nie wiedziałem zbyt wiele o treści tej książki, a kiedy obejrzałem okładkę, myślałem o różnych ryzykownych hipotezach. Czy chodzi o mężczyznę, który lubi nosić damską bieliznę? Czy kobietę z obsesją na punkcie meloników? A może to po prostu trzy różne osoby, które łączy ta bielizna i kapelusz? Teraz wszystko ma sens. I nie mogę przestać myśleć o ekstatycznym krzyku Sabiny! Kundera, znanego z filozoficznych rozważań przeplecionych z erotycznymi wątkami, nie zaskoczył mnie tym razem. Co mnie jednak zaskoczyło, to jak wszystko połączyło się w jedną spójną całość, z postaciami, którymi naprawdę zacząłem się przejmować. Co więcej, poczułem niezwykle ciepłą więź z bohaterami Kundry, co nie zdarzało się wcześniej. I oczywiście nie mogę zapomnieć o Kareninie, psie, który stał się tak samo ważny jak ludzkie postacie. Tak bardzo chciałbym móc z nim pobawić się w aport, wyprowadzić na spacer, pozwolić mu spać na końcu mojego łóżka. Teraz chcę mieć psa! Wróćmy jednak do ludzi. Tomas, jeden z czterech głównych bohaterów, jest wyrazem paradoksu wyborów, które nie są wyborami, działań, których konsekwencje są nieodróżnialne od ich przeciwieństw. Kundera pokazuje nam Sabinę, malarkę, która zastanawia się, czy zostawić obecnego kochanka, Franza, profesora uniwersytetu. Franz jest silny fizycznie, ale jego łagodność sprawia, że Sabina go opuszcza. Sabina żyje zdradą, porzucając rodzinę, kochanków, a na końcu - swój kraj. W kontraście do Sabin, mamy Teresę, wierną żonę Tomasza, która kocha swojego niewiernego męża do granic wytrzymałości. To właśnie jej niechęć do życia na wygnaniu sprawia, że Tomasz wraca do Czechosłowacji, gdzie czeka na niego upadek. Teresa i Sabina to dwie strony medalu, reprezentujące ciężar i lekkość, które w filozofii Kundry oznaczają to samo. Nieznośna lekkość bytu to dzieło Kundry w pełnej formie, nie ma w nim ani jednego zbędnego zdania. Czy stałaby się tak popularna bez erotycznych wątków? Wątpię. Ale to coś więcej niż tylko seks, to prawdziwe dzieło sztuki. Dziękuję Ci, panie Kundero, jesteś absolutnym geniuszem!
"Nieznośna lekkość bytu" autorstwa Milana Kundera to powieść wydana w 1984 roku, której akcja rozgrywa się w okresie Praskiej Wiosny 1968 roku, a główne role odgrywają dwie kobiety, dwóch mężczyzn i pies. Każde z nich jest zagłębione w swoje własne życie, zmagając się z ciężarem, jakim jest byt. Kundera w swoim dziele stawia pytanie: "Czym powinniśmy się kierować? Ciężarem czy lekkością?". Poprzez metafory ciężaru, autor zwraca uwagę na dramatyczne sytuacje w naszym życiu. Mówimy, że coś stało się dla nas wielkim ciężarem. Albo dźwigamy ten ciężar, albo upadamy pod jego brzemieniem, walczymy z nim, wygrywamy lub przegrywamy. Jednym z bohaterów jest Sabina-kobieta, która opuściła mężczyznę, ponieważ tak chciała. Czy on ją prześladował? Czy próbował się na niej zemścić? Nie. Jej dramat nie polegał na ciężarze, ale na nieznośnej lekkości bytu. Kundera twierdzi, że jego postacie to niespełnione możliwości autora, które stworzył, przez co jest z nimi bardzo związany. Przekroczyły granice, które on sam jedynie obserwował z bezpiecznej odległości. Ta książka jest głęboka, pełna refleksji na temat istnienia i ludzkiego bytu. Kundera, znanym czeskim autorem, udało się stworzyć dzieło, które zmusza do przemyśleń i zastanowienia się nad własnym życiem.