Hans Memling i sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w XV i początku XVI wieku Materiały z pierwszej międzynarodowej konferencji memlingowskiej.

Praca zbiorowa

Hans Memling i sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w XV i początku XVI wieku Materiały z pierwszej międzynarodowej konferencji memlingowskiej.

Broszurowa ze skrzydełkami
Liczba stron: 168
Wydawnictwo: Muzeum Narodowe w Gdańsku

62,00 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

62,00 zł - cena detaliczna

Chciałbyś, aby ta książka była dostępna w sprzedaży? Wpisz swój e-mail, powiadomimy Cię, jeśli będzie znów dostępna.

Powiadom mnie Powiadom mnie

 

Przedmiotem publikacji jest zarówno dewocyjna twórczość Memlinga, jak i twórców niderlandzkich XV i początku XVI wieku. Punktem wyjścia publikacji pozostaje Hans Memling i jego gdańskie opus magnum w szerszym kontekście, zaś malarstwo niderlandzkie XV i początków XVI w. (forma, treści, mecenat, oddziaływanie i inne zagadnienia). Praca poświęcona jest różnym aspektom twórczości dewocyjnej Hansa Memlinga. Omówione zostały przekształcenia ikonograficznych modeli bizantyńskich w twórczości malarza z Brugii i potencjał dewocyjny obrazów o takiej genezie. Następnie przedstawione zostały na wybranym przykładzie dewocyjna rola dyptyków Memlinga i ich wpływ na sztukę włoską w XV i pocz. XVI w. Osobno przedmiotem refleksji jest rola portretów dewocyjnych Memlinga w kontekście procesu medytacji religijnej. Ukazane zostały bardzo różnorodne spojrzenia na sztukę dewocji osobistej. Podjęta została kwestia produkcji seryjnej na przykładzie wizerunków Prawdziwego Oblicza Chrystusa, zagadnienie wirtualnej pielgrzymki za pośrednictwem medium malarstwa pasyjnego, kolekcjonerstwa i swoistego gustu dewocyjnego na królewskim dworze hiszpańskim, na koniec recepcja sztuki les primitifs flamands w malarstwie kontrreformacji. W publikacji są również studia poświęcone różnym formułom sztuki dewocyjnej: malarstwu książkowemu (ukazanemu w kontekście relacji niderlandzko - włoskich oraz jako studium pewnego fenomenu ikonograficznego), grafice, której funkcje zanalizowano poprzez świadectwa ikonograficzne, na koniec dewocyjnej tapiserii, przykładzie sztuki swoiście mobilnej.

Polecane tytuły

Materiały o książce

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...

Komentarze nie są potwierdzone zakupem