Powieść sensacyjna, w której Harris w idealnych proporcjach łączy fikcję z faktami historycznymi.
W filmowej adaptacji zatytułowanej „Archanioł” w roli głównej wystąpił Daniel Craig.
Głęboko skrywana tajemnica Stalina, której ujawnienie – nawet pół wieku po śmierci dyktatora – może mieć zgubne skutki dla Rosji i całego świata.
Oksfordzki historyk Fleku Kelso uczestniczy w Moskwie w międzynarodowym sympozjum poświęconym archiwom Federacji Rosyjskiej. Ale to nie w oficjalnych archiwach znajduje się coś, co może całkowicie zmienić jego spojrzenie nie tylko na przeszłość, ale także na przyszłość Rosji. To stary Gruzin, Papu Rapawa, były ochroniarz Stalina i świadek jego śmierci, zdradza brytyjskiemu historykowi informacje o istnieniu tajnych zapisków dyktatora.
Kelso, choć ma wątpliwości co do tych rewelacji, nie może zrezygnować z rysującej się szansy napisania historii na nowo. Podąża tropem wskazówek informatora, zwłaszcza kiedy ten zostaje zamordowany. Ale jego poszukiwania, które rozpoczynają się od niewinnej wizyty w bibliotece, zamieniają się w morderczy nocny pościg przez Moskwę, a potem przez północną Rosję, aż do Morza Białego.
Ostatecznym celem jest Archangielsk, bo właśnie tam został pogrzebany na prawie pięć dziesięcioleci największy sekret Stalina.
Mocne, inteligentnie napisane, trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej strony!
„The New York Times”
Świetnie zakomponowana powieść, w której wszystkie elementy czemuś służą, także seks i przemoc. Robert Harris, choć podąża własną drogą, jest naprawdę godnym następcą Johna Le Carré i Fredericka Forsytha.
„Publishers Weekly”
Doskonały research, wnikliwe obserwacje na temat istoty współczesnej Rosji – tego, co sprawia, że „demokracja” wygląda tam tak, a nie inaczej.
„The Economist”
Archangielsk to doskonały przykład tego, jak system polityczny współczesnej Rosji może stać się ciekawym tłem dla pasjonującej powieści sensacyjnej.
„Library Journal”
Komentarze czytelników
Pozostaw komentarz...
Komentarze nie są potwierdzone zakupem